Paras halikkolainen pihapiiri 2016

lähettänyt Rikala seura 10.7.2016 klo 2.46   [ 10.7.2016 klo 8.34 päivitetty ]
Rikala-seura ry on perinteiseen tapaan myöntänyt ”Paras halikkolainen pihapiiri” –tunnustuksen. Tänä vuonna sen saa Leila ja Aarre Soikkeli. He asuvat Aholan tilalla, joka sijaitsee Kuruntien varrella kirkonkylän taajaman tuntumassa. Tila on perustettu 1940-luvun lopulla ja pihapiirissä oleva vuonna 1949 rakennettu ”vanha” talo on Aarre Soikkelin lapsuudenkoti. Hänen vanhempansa olivat syntyjään Räisälästä. He viljelivät tilaa 80-luvulle asti. Kun heistä aika jätti, tila siirtyi Aarre Soikkelille.

Vuonna 1994 rakennettiin uusi asuinrakennus ja se suunniteltiin ja sijoitettiin pihapiiriin siten, että vanha ja uusi asuinrakennus sekä navetta muodostavat sopusuhtaisen kokonaisuuden, josta jää mieleen rauhallinen, konstailematon vaikutelma. Miljöössä arvokasta on, että vanha asuinrakennus on säilytetty ja pidetty hyvässä kunnossa.

Pihapiirissä on hyvin hoidettu kasvimaa, jossa on perunan lisäksi monia muita hyötykasveja. Kasvimaalla noudatetaan vuoroviljelyä, osalla on nyt hernettä ja kauraa. Metsän läheisyys tosin tuo kauriit ja peurat herkuttelemaan kasvimaahan. Onpa ilveskin käynyt pari vuotta sitten pihapiirissä, mistä on valokuvakin muistona. Talon edustalla on kukkapenkki, jossa pitkin kesää kukkii erilaisia kasveja. Nurmikot ovat siistit. Puita ja pensaita on istutettu vain kohtuullisesti, mikä tuo tiettyä avaruutta. Myös lastenlapsille on oma leikkipaikkansa talon edustalla. Vanha perinne on myös, että kansallisina merkkipäivinä Suomen lippu nostetaan salkoon.

Parhaan pihapiirin palkinto luovutetaan Trömperi-päivänä 10.7.2016 Trömperin kestikievarissa.